Svar: Mad og amninger
20. december 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går langt bedre med dagsrytmen og at jeres dreng nu har forlænget sin dagssøvn og afkortet sin nattesøvn lidt, så det hele hænger bedre sammen for jer alle tre - super! :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er så glad for mad, og da han er en fysisk stor dreng tænker jeg, at du meget gerne må øge mængden af måltider lidt. Hvis han kan spise 1.5-2 dl. må han gerne få det, og så vil det være rigtig godt, hvis du kan give ham mad i hånden ved siden af - fordi det vil være med til at forlænge hans måltider lidt, når han sider og gumler, gnaver og gnasker lidt selv, så han naturligt begynder at få lidt fornemmelse for mæthed i maven. Der går ofte ca 20 minutter fra vi spiser til vi føler os mætte og mad i hånden kan være med til at øge varigheden af måltidet lidt...
Da han ofte springer den sene aftenamning over og i stedet ammes mellem kl 03-06, så må du naturligvis gerne amme ham en ekstra gang i løbet af dagen, så han samlet stadig får sit mælkebehov dækket. Men gradvist vil det være rigtig godt, hvis du kan erstatte brystet formiddag og eftermiddag med mellemmåltid og vand af kop - så han stille og roligt lærer at han ikke behøver brystet helt så meget, men kan drikke og spise på anden vis. Samtidig er det rigtig godt, hvis han gradvist kan lære at blive puttet uden at skulle ammes først - f.eks. til formiddagsluren - så du nu begynder at adskille mælk og putning lidt. Det vil hjælpe jer senere hen.
Det er super dejligt, at han allerede er begyndt at sige mam-mam - det kaldes kanonisk pludren og netop udtrykket mam-mam vil ofte betyde, at han er sulten eller tørstig. Derfor er det rigtig godt, at du tilbyder ham mad og drikke - og naturligvis også stadig en gang imellem brystet. Det er også vigtigt, at han har en oplevelse af at kunne kommunikere med dig, at du rent faktisk forstår hvad han siger, og at i på denne måde kan have en dialog. Det er vigtigt for hans sprogudvikling fremover :)
Jeg forstår godt, at du er lidt betænkelig ved at skære ned til fire amninger og det vil også være fint, at du starter med at skære ned til 5 og så ser hvordan det forløber. Så du tager det stille og roligt, gradvist ændrer på tingene, så han vænner sig til at det er okay også at drikke af en kop og at blive tilbudt rigtig mad i hånden og af en ske... små skridt af gangen :)
Hvis du sikrer ham 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider dagligt, vand af kop og ammer ham 4-5 gange i døgnet, så burde han få den mængde mad og væske, som han har behov for. Du må stadig gerne være lidt styrende i forhold til mængden, men må også gerne øge hans indtag, da han lyder til at være sulten og godt kunne spise lidt større mængder - og måske vil det netop gøre det lettere for dig også at få skruet amningerne lidt ned og i stedet kunne tilbyde ham vand af kop, når han siger mam-mam, som måske udtrykker "jeg er tørstig" mere end "jeg vil gerne ammes".. :) Om eftermiddagen må han meget gerne blive tilbudt flerkornsgrød med frugt som topping. Det kan mætte lidt mere, og gøre at amningen her bedre kan undværes. Det vil sige, at han kan tilbydes grød morgen og eftermiddag og kan tilbydes grøntsager, kød og fisk til frokost og aften. Og så frugt om formiddagen. Så er hans kost fint varieret hele dagen igennem.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og det er super dejligt, at han er så glad og tilfreds. Han lyder ikke til at være en dreng, der mangler noget og det lyder som om, at du er rigtig god til at aflæse ham og hans behov :)
Rigtig meget held og lykke, og også en rigtig god jul til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske